KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU
Sebelum
kedatangan islam, masyarakat melayu menganut
fahaman animisme . keadaan ini
berubah setelah kedatangan islam yang membawa konsep tauhid dengan menafikan
kewujudan tuhan yang banyak. Bermula dengan konsep keesaan tuhan dan ibadat yag
luas, islam telah berjaya menarik minat masyarakat tempatan. sejak kedatangan
islam, kehidupan harian masyarakat melayu dan adat istiadat tertentu yang
tertentu yang didapati bertentangan dengan akidah ditinggalkan secara
beransur-ansur.
Bukti awal kedatangan dan penyebaran Islam di Nusantara bergantung kepada batu nisan dan bukti-bukti lain yang bertaburan di rantau
ini.
Contoh penting termasuk batu nisan yang ditemui di Champa
sekitar awal abad ke 11M, batu nisan di Gresik, Jawa bertarikh akhir abad
ke-11M dan Batu Bersurat Terengganu bertarikh 1303, rekod penempatan orang
Islam di Majapahit dan kumpulan pedagang Islam di utara Tanah Melayu, serta
pengislaman raja Pasai pada tahun 1282.
Pada akhir abad ke-15, Islam sudah mengukuhkan kedudukan di
Tanah Melayu, Sumatera, bahagian utara Pulau Jawa, Bruneidan Utara Borneo.
Islam juga menembusi Maluku dan Sulu.
Kedatangan islam ke tanah melayu dipercayai bermula abad
ke-7 masihi. pandangan ini berdasarkan kemungkinan agama islam disebarkan oleh
para pedagang dan pendakwah dari Asia barat ke negara china. seterusnya islam
semakin berkembang pesat berikutan dengan kemunculan beberapa buah negara islam
di Pasai dan Perlak di persekitaran selat melaka pada abad ke-13 masihi.
mengikut catatan Marco Polo, agama islam
telah tersebar di tanah melayu sebelum abad ke-15. pada tahun 1292, semasa
beliau dalam perjalanan pulang dari china, beliau telah melawat Sumatera.
Perlak ialah pelabuhan pertama yang disinggahinya. beliau telah menyatakan pada
masa itu telah wujud usaha-usaha untuk mengislamkan penduduk tempatan oleh pedagang arab. Menurut
beliau lagi, ianya merupakan satu-satunya negeri islam di kepulauan melaya
waktu itu. manakala pedagang arab, Ibn Battutah singgah sebanyak 2 kali semaa
pergi dan balik dari negara china menyatakan bahawa raja samudera ketika itu
telah memeluk islam dan mengamalkan Mazhab Syafie. negeri-negeri di
sekelilingnya masih belum memeluk islam. sepanjang tempoh abad ke-13 dan ke-16
masihi, agama islam telah tersebar luas ke seluruh kepulauan melayu dan
mengurangkan pengaruh agama hindu-budha. sejak itu, islam telah berkembang
pesat dan menjadi agama yang dianutioleh hampir keseluruhan penduduk kepulauan
melayu.
Dari sudut sejarahnya selepas kedatangan islam dan
pembentukan kerajaan melaka yang bercorak keislaman, kita dapati proses
islamisasi di bidang undang-undang, sosio-budaya dan politik berteruskan
berlaku. Dalam bidang undang-undang dimulai undang-undang kanu melaka dan
undang-undang laut melaka.
No comments:
Post a Comment